Χειμώνας στα χρόνια της πανδημίας | Η σωστή προετοιμασία για μία δύσκολη εποχἠ

Η σωστή θωράκιση του οργανισμού, τα «ναι» τα «όχι» και οι λέξεις- κλειδιά. 

Το να προστατεύσουμε την υγεία μας και να θωρακίσουμε την άμυνά μας τον χειμώνα είναι κάθε χρόνο στην κορυφή της λίστας προτεραιοτήτων.

Φέτος όμως, η συνθήκη με την νόσο COVID-19, είναι εντελώς διαφορετική και το ζήτημα αυτοπροστασίας αποτελεί ζωτικό αίτημα για τη Δημόσια Υγεία. Το να κρατήσουμε μακριά μας όλες τις λοιμώξεις του αναπνευστικού, από το κοινό κρυολόγημα μέχρι τον σοβαρότατο νέο κορωνοϊό και τη γρίπη, είναι ο στόχος και η επίτευξη αυτού είναι σαφέστατα η πρόληψη.

Την ώρα που οι ιογενείς απειλές μπορεί να είναι διαφορετικές από τις συνηθισμένες φέτος, και το δεύτερο κύμα κορωνοϊού να είναι σε εξέλιξη, η αλήθεια είναι ότι πέρα από τα υπάρχοντα αναγκαστικά μέτρα και τα πρωτόκολλα, οι προσωπικές στρατηγικές που χρησιμοποιούμε για την πρόληψη είναι οι ίδιες (ή τουλάχιστον θα έπρεπε να είναι οι ίδιες) με ένα τυπικό έτος.

Με τη χρήση του α’ πληθυντικού -διότι είναι ένα θέμα που αφορά όλους μας, ακολουθούν 7 πολύ βασικές αρχές που θα μας βοηθήσουν να διατηρήσουμε την υγεία μας και άλλες 8 λέξεις – κλειδιά που επιδρούν θετικά στη ψυχική μας υγεία. 

Τα «ναι» και τα «όχι»

«Ναι» στο σχολαστικό πλύσιμο των χεριών 

Η σωστή υγιεινή των χεριών δεν αποτελεί έναν καινούριο κανόνα αλλά «λειτουργεί». Το σχολαστικό πλύσιμο με απλό σαπούνι και νερό και η χρήση απολυμαντικού χεριών με βάση το αλκοόλ όταν δεν υπάρχουν σαπούνι και νερό, μπορεί να βοηθήσει ώστε να μην μεταφερθούν μικρόβια από μια μολυσμένη επιφάνεια στα μάτια, τη μύτη ή το στόμα. Επίσης, η τήρηση των μέτρων από τις τοπικές και πολιτειακές συστάσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν στρατηγικές όπως η χρήση μάσκας και η αποφυγή μεγάλων συγκεντρώσεων, πρέπει να είναι δεδομένη.

«Όχι» στο τσιγάρο 

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, το ζήτημα του περιορισμού του καπνίσματος αποτελεί ζωτικό αίτημα για τη Δημόσια Υγεία. Σύμφωνα με τη φωνή του σώματός μας, το μήνυμα ήταν πάντα ξεκάθαρο: η ζωή χωρίς τσιγάρο είναι μία καλύτερη ζωή. Η διακοπή του τσιγάρου (λέξης άρρηκτα συνδεδεμένης με τον καρκίνο) και η αποφυγή του καπνού απ΄όπου κι αν αυτός προέρχεται, έχει σημαντικά και άμεσα οφέλη τόσο για την υγεία και την εξωτερική εμφάνιση όσο και για το «ταμείο» μας.

«Όχι» στο αλκοόλ

Όπως αναφέρει το Εθνικό Ινστιτούτο Αλκοολισμού και Κατάχρησης Αλκοόλ των ΗΠΑ, οι επιπτώσεις του αλκοόλ στον οργανισμό ξεκινούν μόλις 10 λεπτά μετά από την πρώτη κιόλας γουλιά.

Το αλκοόλ απορροφάται από το σώμα μέσω του στομάχου και μεταφέρεται από το λεπτό έντερο στο συκώτι και στη συνέχεια στην καρδιά, στον εγκέφαλο, στους μύες και άλλους ιστούς. Η υπερβολική κατανάλωσή του ενέχει σοβαρούς κινδύνους.

Το βασικό όφελος της αποχής από το αλκοόλ είναι η μείωση του κινδύνου καρκίνου, η βελτίωση της υγείας της καρδιάς, ο καλύτερος ύπνος και η βελτίωση της γενικής υγείας. (Φυσικά, δεν αναφερόμαστε στο ένα ποτήρι κρασί με το φαγητό ή στο ένα ποτό κατά την έξοδο αλλά στην κατάχρηση). 

«Ναι» στην υγιεινή διατροφή

Μια μακροχρόνια ανθυγιεινή διατροφή αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης κάποιας χρόνιας ασθένειας όπως καρκίνο, διαβήτη, παχυσαρκία ή καρδιακά προβλήματα. Αν ο οργανισμός δεν θωρακίζεται με βιταμίνες, πρωτεΐνες και μεταλλικά στοιχεία, αυτό θα οδηγήσει στη μείωση της μυϊκής μάζας και την αύξηση λίπους. Ορισμένες εκτιμήσεις λένε πως τουλάχιστον 30% των παρουσιαζόμενων καρκίνων οφείλονται στην κακή διατροφή.

«Ναι» στο ελεγχόμενο βάρος 

H ποιότητα είναι σημαντικότερη από την ποσότητα. Αντικαθιστώντας ανθυγιεινά προϊόντα με υγιεινά όχι μόνο επενδύουμε στην υγεία μας αλλά διατηρούμε και το σωστό βάρος. Πάνω από τα δύο τρίτα των Αμερικανών είναι υπέρβαροι και περισσότερο από το ένα τρίτο χαρακτηρίζονται ως παχύσαρκοι, σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ. Άτομα που είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα είναι σαφέστατα πιο ευάλωτα σε ιατρικά προβλήματα, όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση, ο διαβήτης, οι καρδιακές παθήσεις, τα εγκεφαλικά επεισόδια, τα σοβαρά προβλήματα των πνευμόνων και της αναπνοής, η οστεοαρθρίτιδα και καρκίνους του ενδομητρίου, του μαστού και του παχέος εντέρου.

Ένα σημαντικό βήμα για τον έλεγχο του βάρους μας είναι η μετάβαση σε μια πιο υγιεινή διατροφή, η οποία περιλαμβάνει την επιλογή τροφίμων με χαμηλότερες θερμίδες, την κατανάλωση μικρότερων μεριδίων, το μαγείρεμα φαγητών με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε λιπαρά και την προσοχή σε ό, τι τρώμε εκτός σπιτιού.

«Ναι» στη γυμναστική

Η προσθήκη 30 λεπτών άσκησης μέτριας έντασης στην καθημερινή μας ρουτίνα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, εγκεφαλικού επεισοδίου, διαβήτη, υψηλής αρτηριακής πίεσης. Έρευνες δείχνουν ότι η άσκηση βοηθά στον έλεγχο του βάρους, συμβάλλει σε υγιή οστά, μυς και αρθρώσεις, μειώνει τις πτώσεις των ηλικιωμένων, βοηθά στην ανακούφιση από τον πόνο της αρθρίτιδας και μπορεί ακόμη και να μειώσει την πιθανότητα θανάτου από καρκίνο.

Η άσκηση έχει επίσης θετική επίδραση στη ψυχική υγεία, καθώς συμβάλλει στη μείωση των συμπτωμάτων του άγχους και της κατάθλιψης ενώ σχετίζεται και με τον καλύτερο ύπνο.

Επιπλέον, μέσω της άσκησης απελευθερώνονται -οι γνωστές ορμόνες της ευτυχίας- ενδορφίνες οι οποίες έχουν πολύ θετική επίδραση στη διάθεση. Οπωσδήποτε, γυμναστική μπορούμε να κάνουμε και στο σπίτι, είτε με ένα διαδικτυακό μάθημα ή DVD, είτε με το να χορέψουμε για παράδειγμα με τα παιδιά μας.

«Ναι» στο Check up

Παρά τις καλύτερες προσπάθειές μας για να παραμείνουμε υγιείς, μπορούμε όλοι να αρρωστήσουμε, αλλά η έγκαιρη διάγνωση προλαμβάνει ταλαιπωρία και φυσικά σώζει ζωές. Οι ειδικοί προτείνουν μία φορά τον χρόνο γενικές εξετάσεις, συμπεριλαμβανομένων ακτινογραφιών, μαστογραφιών, τεστ pap, ελέγχων χοληστερόλης και αρτηριακής πίεσης κ.α., για τον εντοπισμό και τη, έγκαιρη θεραπεία πρώιμων συμπτωμάτων σε ασθένειες.

«Νοῦς ὑγιὴς ἐν σώματι ὑγιεῖ» στα χρόνια της πανδημίας

7+ 1 λέξεις- κλειδιά

Το διάβασμα 

Η ζωή είναι πάντα καλύτερη παρέα με ένα βιβλίο το οποίο λειτουργεί πάντα ως εξαιρετικό αγχολυτικό. Η ανάγνωση κάθε λέξης, η σημασία κάθε σημείου στίξεως, ο χρωματισμός κάθε εικόνας, όλα καταλήγουν στην ανακάλυψη του εαυτού μας. Η καλύτερη εποχή για πνευματικά ταξίδια είναι πάντα κατά τους χειμερινούς μήνες που σαφέστατα το άγχος λόγω καιρού είναι περισσότερο.

Η σκέψη

Το μυαλό είναι πολύ δημιουργικό και πιθανώς πολλές φορές να κάνει τρομακτικά σενάρια τα οποία μπορεί μοιάζουν με επιστημονική φαντασία ή αληθινές προβλέψεις. Μερικά από αυτά μπορεί να είναι σωστά, μερικά μπορεί να είναι χειρότερα από αυτά που πραγματικά θα συμβούν. Η μόνη αλήθεια τη δεδομένη στιγμή είναι πως όλα αυτά είναι φαντασιώσεις. Τίποτα δεν είναι αληθινό. Δεν χρειάζεται λοιπόν να ζούμε σε αυτό το φανταστικό μέλλον. Δεν μπορούμε να το διαχειριστούμε εκ των προτέρων, ούτως ή άλλως. Μπορούμε, φυσικά, να επηρεάσουμε το προσωπικό μας μέλλον, αλλά το μεγαλύτερο μέρος αυτού που μας ανησυχεί είναι πέρα από τη σφαίρα ελέγχου μας. Δεν χρειάζεται να ζούμε σε υποθετικά σενάρια και να υποβάλλουμε τη ψυχή και το σώμα μας σε άδικες και άνισες διαδικασίες.

Ο αυτοέλεγχος 

Όταν παρακολουθούμε ειδήσεις λαμβάνουμε συχνά το μήνυμα ότι όλα είναι εκτός ελέγχου. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Μπορεί να μην είναι εφικτό να σταματήσουμε μία πανδημία ωστόσο μπορούμε να εστιάσουμε σε όλα αυτά που μπορούμε να ελέγξουμε. Ο αυτοέλεγχος έχει τεράστια σημασία στην εποχή που ζούμε και μεταξύ άλλων, εξασφαλίζει εσωτερική ηρεμία. Ένας άνθρωπος με αυτοέλεγχο εκτός από πιο ήρεμος, είναι πιο αποτελεσματικός και μπορεί να παίρνει πιο σωστές αποφάσεις και να λειτουργεί πιο θετικά στο σύνολο. Το πώς εκπαιδεύουμε το μυαλό μας είναι επιλογή.

Ο ύπνος 

Ο ύπνος καταλαμβάνει περίπου το ένα τρίτο του συνολικού χρόνου ζωής μας κι αυτό συμβαίνει διότι είναι απαραίτητος για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού μας. Αυτό από μόνο του σαν δεδομένο λέει τα πάντα. Όταν ο οργανισμός στερείται καλού ύπνου, τότε διαταράσσεται η ισορροπία της υγείας μας. Σαφέστατα και ο ύπνος μπορεί να διαταραχθεί περισσότερο από το συνηθισμένο κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οπότε είναι πολύ σημαντικό να έχουμε διαμορφώσει τις κατάλληλες συνθήκες και να κάνουμε ό, τι περνάει από το χέρι μας για επαρκή ανάπαυση. Για παράδειγμα, δεν χρειάζεται ούτε η τηλεόραση στο δωμάτιο ούτε να έχουμε δίπλα μας τα κινητά και την ακτινοβολία που αυτά εκπέμπουν.

Ο καθρέφτης

Αντί να σκεφτούμε τι μπορεί να συμβεί τους επόμενους μήνες, ας επικεντρωθούμε στο ποιοι θα είμαστε.

  • Πώς θα αντιμετωπίσουμε κάθε πρόκληση;
  • Πού θα βρούμε τη δύναμη;
  • Πώς θα φροντίζουμε τον εαυτό μας ώστε να μπορούμε να φροντίζουμε τους άλλους;
  • Πώς μπορούμε να διατηρήσουμε την ακεραιότητά μας ακόμη κι όταν τίποτα δεν πάει καλά;
  • Πώς μπορούμε να αγαπάμε και να αλληλεπιδρούμε περισσότερο με τους άλλους;

Η αγάπη

Μιλώντας για αγάπη, χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλο τώρα περισσότερο από ποτέ. Η αγάπη στα χρόνια των social media και της πανδημίας αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση. Είναι θλιβερό να συνειδητοποιούμε ότι θα μπορούσαμε να λύσουμε τόσα πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε αν καταφέρναμε να είμαστε (αλλά και να παραμείνουμε) ενωμένοι.

Η αγάπη είναι παντού

Υπάρχει περισσότερη αγάπη στη ζωή μας από όση αντιλαμβανόμαστε. Είναι παντού γύρω μας και ζούμε μέσα σε αυτή. Είναι στη φύση, στον αέρα, στα αμέτρητα δώρα αγάπης που λαμβάνουμε από εκείνους που βρίσκονται γύρω μας και μπορεί να πουν απλά μία «καλημέρα». Υπάρχει αγάπη στα ζώα, στα κατοικίδια, σε κάθε ζωντανό οργανισμό. Υπάρχει αγάπη σε κάθε φαγητό που τρώμε και σε κάθε ανάσα που παίρνουμε.

Η αλήθεια

Είναι υψίστης και ζωτικής σημασίας ο επαναπροσδιορισμός αναφορικά με τις συνήθειες της ψυχικής και σωματικής υγείας. Λόγω ρυθμών πολλές φορές είναι δύσκολο να κάνουμε κάποια αυτονόητα πράγματα. Και κάπου εδώ είναι σημαντικό να σκεφτόμαστε το: ένα βήμα τη φορά. Η βελτίωση της υγείας μας απαιτεί προσπάθεια, θέληση και πραγματική δέσμευση για μακροπρόθεσμες αλλαγές. Δεν χρειάζεται να γίνουν όλα ταυτόχρονα και όταν κάνουμε λάθη δεν σημαίνει πως δεν μπορούμε να τα καταφέρουμε.

Εξάλλου, κάθε αλλαγή γίνεται ευκολότερη καθώς ενσωματώνεται πιο σταθερά στη ρουτίνα μας.

Αφήστε μια απάντηση